موضوع
این اثر نکارگری بدیع و ارزنده حاصل سالها تلاش و اهتمام استاد بهرامی بر روی کل
آثار هنری در جای ،جای ایران زمین بوده است.
سبک اثر مینیاتور اصیل ایرانی همراه با بُعد و دور نمایی و فضا سازی بسیار زیبا
میباشد
این مینیاتور بر اساس شعر خیام که در گوشه بالای تابلو به صورت خط نقاشی توسط خود
استاد نقاشی گردیده است و در میان تذهیب بسیار مجللی قرار دارد.
کهنه رباط را تمدن کهن ایران در نظر گرفته شده و ابلق صبح وشام شعر خیام را به صورت
روز و شب ایران به فرم زیبایی تصویر کرده اند .
در قسمت روز زمینه با طلای ۱۸ عیار کار شده درخت سمبلیک ایرانی یعنی چنار را در
حالی که انواع پرندگان ایرانی روی آن لانه گذاری کرده اند به نمایش گذاشته و در
روبروی آن شب. همراه با ابر و باد تزیینی زیبایی و طاق کسری ویران شده را مصور کرده
اند .
در گوشه پایین سمت راست تابلو درب منبت کاری مسجد گوهر شاد و در بالای آن کاشی کاری
برگرفته از مسجد کبود تبریز نشان داده شده است .
معماری ایرانی همراه با طاق های ضربی و مقنس های کرمان نمایش داده شده است .
آئينه کاری رنگی ایرانی همراه با دور نمایی از فضای معماری تصویر شده است.
پادشاهانی که ایران را گسترش داده اند ، داریوش اول از تخت جمشید و شاهپور اول از
غار شاهپور در کازرون فارس الهام گرفته شده است .
بزمهای دو چهره ای زمان صفویه در میانه تابلو خود نمایی میکند .
بیتی از شعر فردوسی (به نام خداوند جان و خرد ) حکایت از هنر یادگار زبان فارسی در
این اثر جاودان کار شده است .
تذهیب حاشیه نیز با دقت خاصی توسط استاد انجام شده و در پایین تابلو دو جوان ایرانی به تاریخ زیبای ایران مینگرند .